Sinds 2007 werken Schoenen Torfs en Cunina ngo nauw samen om kinderen in het Zuiden toegang te geven tot kwaliteitsvol onderwijs.

Je kent de radiospotjes ondertussen wel waarin Torfs haar klanten oproept om oude schoenen naar één van de 63 vestigingen te brengen in ruil voor een kortingsbon. Of onlangs nog kregen klanten elf procent korting op een paar kinderschoenen: tien procent voor de klant, één procent voor Cunina.

De succesvolle samenwerking tussen Schoenen Torfs en Cunina wordt vandaag bekroond met het Cunina-ambassadeurschap van manager Wouter Torfs. Hiermee vervoegd hij Cunina-ambassadeurs Sabine De Vos, Luc Appermont en Nathalie Meskens.
Wouter zet zich als nieuwe ambassadeur niet alleen in om de naamsbekenheid van Cunina te vergroten, hij zal zich ook heel specifiek richten op het bedrijfsleven en het belang van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen of kortweg MVO, uitdragen naar zijn collega-ondernemers.

Voor wie nog niet echt vertrouwd is met de term. MVO is een vorm van ondernemen gericht op economische prestaties (profit), met respect voor de sociale kant (people), binnen de ecologische randvoorwaarden (planet): de triple-P-benadering.

 “Managers zijn daar meer en meer mee bezig”, aldus Wouter Torfs.”Tegen 2020 gaan klanten bedrijven afrekenen op het feit of ze maatschappelijk verantwoord ondernemen of niet”.

Sophie Vangheel, stichter-voorzitter van Cunina, werkt al 20 jaar nauw samen met bedrijven om haar missie in het Zuiden te realiseren: kinderen toegang geven tot kwaliteitsvol onderwijs. Met de steun van bedrijven werden er in vijf ontwikkelingslanden meer dan 60 projecten gerealiseerd en meer dan 10.000 kinderen op de schoolbanken gezet dankzij het Cuninapeterschap.

Vandaag neemt Sophie Vangheel overal waar ze komt het boek ‘De ziel zit in een Schoenendoos’ van Wouter Torfs mee.

“Het boek van Wouter is mijn bijbel. Ik heb het altijd bij me. We kiezen er met Cunina bewust voor om geen federale overheidssteun te ontvangen, omdat we op korte termijn heel concrete projecten willen realiseren. Deze concrete en transparante aanpak spreek steeds meer bedrijven aan. Ik benadruk ook steeds de win-win voor bedrijven. MVO is een mes dat aan twee kanten snijdt.”

Zoals Sophie zich in de visie van Wouter kan vinden, zo herkent ook Wouter zich in Cunina.
“Onderwijs is zo belangrijk. En Cunina zet concreet resultaat neer. In de puinhoop die Haïti bijvoorbeeld nog steeds is, werkt Cunina wél aan de heropbouw. Op enkele maanden tijd werden er vier nieuwe klaslokalen gebouwd in het Centrale Plateau van Haïti. Ik ben geen ingenieur of dokter, dus ik kan ginds niets gaan doen. Maar ik verdien wel goed mijn boterham en ik kan het uitleggen. Daarom ben ik blij dat ik ambassadeur van Cunina kan zijn.”

Als ambassadeur zal Wouter in bedrijven ook bedrijfspeterschappen promoten. Een bedrijf steunt maandelijks bijvoorbeeld vijftig petekinderen in één van de partnerlanden van Cunina en de werknemers worden nauw betrokken bij het engagement door het contact te onderhouden.

“Heel mooi”, vindt Wouter. Je geeft je werknemers een extra zin in het leven en dat straalt van hen af. Dat is win-win”.

Meer info: http://www.cunina.org

 foto Sophie Vangheel en Wouter Torfs